torsdag 8 maj 2014

Bok över obefintliga.

Jag har tidigare nämnt att jag i huvudsak övergått till att läsa e-böcker. Härom sisten när jag försökte ladda ned en ny bok var det bara tvärnit. Systemet påstod att jag tagit ut min ranson, vilket inte var sant. Jag kontaktade biblioteket och fick reda på att de av kostnadsskäl tillfälligt tvingats stänga möjligheten att låna e-böcker. Det finns inget avtal mellan Elib, som administrerar och hanterar e-böcker, och biblioteken. Eftersom biblioteken inte kan styra utlåningen och kostnaden per lån är orimliga 22 kr förstår jag att detta är en tickande ekonomisk bomb. Om inte den svenska e-boksmarknaden ska gå i stå  är det nödvändigt  att snarast förhandla fram ett rimligt avtal mellan Elib och biblioteken.  

Där stod jag nu akut utan bok. Då kom jag att tänka på att Sydsvenskan för ett par år sedan ställde frågan, till 80 kvalificerade läsare av detektivromaner, om vilka svenska deckare som är  de  bästa genom tiderna. Jag kom då också ihåg att H-K Rönblom  placerades på plats nummer fem. I min ungdom gillade jag skarpt H-K Rönblom. Även om jag rensat mycket kraftigt i mina bokhyllor genom åren, har jag inte kunnat skiljas från "Bok över obefintliga". Dags att ta en favorit i repris.

Jämfört med dagens ofta fasansfullt ondskefulla intriger är intrigen i  "Bok över obefintliga"" närmast barnkammarputtrig, antagligen ett tecken på tidens gång. Det jag fortfarande gillar hos Rönblom är det fina språket och den ömsinta skildringen av livet i en mindre ort på landsbygden. Läs gärna Rönblom, Stieg Trenter eller Maria Lang från mitten av förra seklet, dvs den svenska detetektivromanen innan Sjöwall & Wahlöö. Du får nog leta upp dem på antikvariat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar